daebak ^_^

Monday, April 11, 2011

Perjalananku ~ versi 1

Ku coretkan entry ini khas buat anak muridku... mendapat ilham dari perbualan ku dengan salah seorang daripada mereka, bertanya kepadaku perihal zaman sekolah aku dahulu...Bait-bait kata mula ku susun agar penyampaian ku ini mudah difahami... Bukan senang hendak mengimbau memori lama...Lebih-lebih lagi yg sudah berlalu 20 tahun yg lepas...TETAPI buatmu anak muridku...akan ku cuba sedaya upaya untuk mencantum kembali cebisan-cebisan memori yang sudah berlalu itu....Moga kamu mengerti, apa erti hidup ini.... (hehehe tolong jangan muntah ok...bahasa aku ni agak jiwang berkarat sedikit... dan kdg2 bhs entah apa2 aku guna.... baca je la ye.... ni pa yg aku minat dari zaman sekolah menengah lagi... aku minat menulis....hehehehe)

Mula kenal erti sekolah sejak umur 4 tahun lagi kiranya aku masuk Tadika awal... Cebisan memori yg masih aku ingat masa zaman tadika...Ketika itu aku agak takut hendak pergi ke Tadika....Oleh itu, ayah aku la yg menjadi mangsa...menjadi si peneman setia..tapi ia tidaklah mengambil masa yg lama... lagipun memang dia yg beria2 sgt nak aku masuk tadika awal.. Tadika zaman dulu, setiap pelajar kena bawa kerusi sendiri huhuhuhu aku ingat lagi...kerusi aku masa tu warna hijau....siap tulis nama penuh kat bawak kerusi tu.... dulu aku tinggal kat Berek kerajaan..sebab mak aku nurse, so ada rumah staff disediakan oleh kerajaan. Pergi sekolah ayah hantar..balik sekolah jalan kaki..hmmm, agak jauh juga la perjalanan dari tadika ke rumah.... dah la masa tu masih zaman orang nak potong kepala (aku tak tau la sama ada tu betul atau tidak... sebab yg aku igt petang tu masa aku tengah syok main ke luar rumah..org gaji tu suh aku cepat masuk rumah..sebab ada org jahat datang nak potong kepala budak... hahahaha bila igt kisah tu.. agak lucu la pulak... ye la masa tu aku budak lagi... mana la tahu erti semua tu..so anggap je betul..terus ketakutan masuk dalam rumah hihihi *_*)

Kawan2 baik aku masa tu ada 2 orang...Geraldine dan Caroline ke entah aku pun ingat2 lupa... tapi yg Geraldine tu memang aku ingat lagi hihiihihi nasib baik ayah aku ada gak ambil gambar masa aku tadika... Meh, tengok gambar aku masa kecil dulu....


Hehe dpt teka tak yg mana satu aku?? Seharusnya yg cute itu aku..tetap maintain ok sampai sekarang hahahaha nampak skema je kan.... kawan aku yg 2 org tu nampak sempoi je huhuhu tu lihat betapa besarnya beg plastik hitam yg kita orang bawa...hahaha cuba teka apa dalam tbeg plastik tu??? hahahaha sudah tentu la bekalan makanan dan minuman.... Tengok...nampak daif je kan guna beg plastik?? Budak2 sekarang... mana ada guna beg plastik lagi..semua dah da beg yg cantik..ala, yg selalu kita dapat free tu..beg yg kira tahan lasak la kalau nak dibandingkan dengan beg plastik hitam tu ..ada yg siap berbakul lagi ... hmmm memang beruntung kan......Ha, itu kisah masa tadika... Pastu bila dah cukup umur.... Seterusnya, sesi persekolahan pra-sekolah...

Part ni pun aku still takut lagi. Hari pertama memang wajib la ada teman... Rasanya ayah aku yg selalu teman aku. Masa Pra-Sekolah ni..aku ni kira special sikit hihihihi bukan aku nak memuji diri sendiri ye... Aku memang menonjol dari budak2 yg lain heee kira budak pandai la ni hahaha bukan saja pandai.... aku juga la yg paling cepat membesar.... budak lain masih cute, pendek dan kecil je...Aku pulak tinggi dan nampak paling besar di kalangan budak yg lain hahahaha memang mengalami tumbesaran yg cepat..... 



Dapat teka tak yg mana satu aku??? La, senang je..yg paling besar tu..aku ler...hehehe cukup indah kenangan ketika itu... Tak banyak yg boleh aku ceritakan sebab masa tu aku terlalu kecil lagi untuk mengenal apa itu erti hidup...Hanya secebis memori yg masih ku simpan dalam benak otakku dapat ku coret hihihi Nak tahu tak apa kisah aku kat alam persekolahan sekolah rendah pulak??? Sabar ye...nanti akan menyusul entry seterusnya..Beri aku ruang untuk mencantum kembali cebisan ingatan yg kian pudar dimamah usia heeeeeeeee


~Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan sesuatu yg berkekalan. Apa yg ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yg kekal abadi hanya dapat diperolehi apabila kita kembali kepadanya.... ^_^

No comments:

Post a Comment