daebak ^_^

Wednesday, April 13, 2011

perubahan yg drastik, ada maksud disebaliknya???

Hmm, sekarang ni aku rasa dah jadi satu fenomena baru...Sebab apa?? Buka TV1 orang sebut pasal Sarawak.. buka TV2, TV3, ASTRO....semua sebut pasal Sarawak gak.... senang kata semua lah sebut pasal Sarawak.... Siapa kata aku tak bangga?? Semestinya aku rasa bangga sebab aku anak jati Sarawak... Rasa macam glamour la pulak Sarawak ni.... Nak kata tahun ni tahun melawat Sarawak, tak pulak... Sana sini cakap pasal Sarawak... Adakah perubahan ini bersifat kekal atau sementara.... Ye la kan mentang2 sekarang ni musim berkempen... Macam2 je aktiviti yang diatur...

Satu lagi yg aku perasan, tak tahu lah korang ada tengok TV2 tak... Jam1.30 petang ada drama 'Cintaku di Mukah'..Wah, memang cakap Sarawak la.... Kalau dulu jarang sekali aku jumpa rancangan drama  TV yg guna bahasa Swk. Kalau ada pun masa sambutan perayaan tertentu je seperti Hari Gawai Dayak.... Kalau aku nak sebut satu-satu rancangan TV pasal Sarawak ni memang banyak... Buka je TV1...'Sejiwa Senada' ditayangkan...memang semua pasal Swk.. Buka TV3 pulak, setiap hari tu... 'Sayang Sarawak' pulak ditayangkan..Hari ni aku baru perasan, kat ASTRO.. ada channel baru...Bagi sesiapa yg ada ASTRO cuba klik channel 180...channel i... Cerita pasal Sarawak gak.....

Tiba-tiba aku rasa dunia penyiaran sekarang sudah bertukar wajah... Dulu terasa Sarawak ni macam 'dianak tirikan'...jarang sekali nak muncul kat TV... apa yg berlaku, masalah yg dihadapi oleh rakyat Swk jarang sekali diketengahkan di media.... Ni aku rasa macam dah keterlaluan la pulak.... dah macam 24 jam semua cerita pasal Sarawak... Aku harap perubahan drastik ini tidak bersifat sementara... Jangan bila dah lepas... Terus hilang begitu saja... Al-maklumlah, manusia ni...bila nak menabur janji memang senang....tapi bila part nak kotakan janji tu lah...hmmmm, kdg2 bertahun2 gak nak tunggu.... Please...Don't just speak action louder than word.... Done like what you say...Say YES!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ha, satu lagi...ada lagu baru kebangsaan...Khas untuk Sarawak... Best lagu tu.. aku suka.... paling aku suka lirik kata yg ada bhs swk.... "Sarawak, Sarawak... Kamek Teguh, Kamek Bersatu............" Tajuk lagu, aku tak tahu lagi... Tapi dah selalu dimainkan kat TV...Mesti korang pun perasan kan???

~ Saya bangga jadi anak jati Swk... Kamek sayang Sarawak.... Kdg2 pernah gak terfikir... mesti best kan kalau Swk tak join M'sia??? hahahaha mesti leh jadi macam Brunei... hmmm, mari kita fikir-fikirkan....

No comments:

Post a Comment