daebak ^_^

Tuesday, August 2, 2011

Cik Imam~

Alhamdulillah, dah 2 hari di bulan Ramadhan.... Apa citer korang yg lain?? Semua ok? Tak de yang puasa yang yok kan eheeeee Ramadhan kali ni lebih kurang macam ramadhan tahun lepas, sebab aku buka puasa pun ngan family... kiranya terasa la meriah hehe teringat la zaman belajar dulu-dulu... Aku start puasa jauh dari family masa umur 13 tahun. Masa tu duduk kat asrama so sampai form 5 la sambut ramadhan dengan kawan-kawan. Memang meriah gak la time tu....

Lepas tu masa sambung degree, dalam tempoh 3 tahun juga la sambut ramadhan di negeri orang. Selalunya kat Sarawak kan masa berbukanya awal sikit dari Semenanjung.... Di situlah terasa perbezaannya.... yang lain semua sama je... Ada satu pengalaman yg paling menarik yg aku tak leh lupa sampai bila-bila hehehe selalunya kita solat terawih Imam nya mesti lelaki kan.... Kes kita org ni lain sikit...huhuhuhu

Time tu aku ngan member lain duduk menyewa luar... di tambah lagi surau tempat kita org menyewa tu jauh. Lagipun time tu, belum ada transport lagi.... kita org hanya guna bas je,... So, mmg melepas la nak terawih kat Surau/masjid.... terasa macam tak lengkap kan, puasa nya dah.... tapi terawih pulak tak leh nak buat.... bukan tak boleh buat sorang2 tapi bukankah lebih afdal kalau berjemaah....

Sehingga la satu hari tu.... kawan aku Sabrina.... dia ajak aku and sorang lagi kawan aku Ayu buat solat terawih berjemaah kat rumah .... Aku ok jer.... hahaha masalah timbul bila nak mula solat tu... aku tengok sab... sab tengok ayu.... Ayu tengok aku... aiii, siapa nak jadi Imam ni??? Alahai, ni satu kes... tak kan nak jemput pak Imam kat masjid kot hahahaha last2 dia org terus suh aku jadi Imam.... Aiiiii, korang biaqqq betoiii.... Kalau setakat solat 5 waktu tu done lagi cheqqq nak jadi Imam... Ni solat terawih... huarghhh belum pernah lagi dalm hidup aku!!!

At last nya, dengan berbekalkan nota doa2 yg perlu dibaca... Aku gigihkan juga diri jadi Cik Imam hahaha (selalu kita dengar Tok Imam kan tak pun Pak Imam.... ) Rakaat pertama mmg gegar gak kepala lutut.... huhuhu dah lepas tu baru rasa macam biasa... Alhamdulillah.... ALLAH permudahkan juga..... hihihi itulah pengalaman pertama aku jadi Imam solat terawih.... Ingat lagi tak makmum aku, Sabrina dan Ayu??? Kenangan kan.....^_~

~ InsyaALLAH segala yg kita lakukan akan dipermudahkan oleh ALLAH andai niat asal kita adalah betul.... Jangan jadikan kelemahan diri sebagai alasan....'Man Jadda Wa Jadda' ^_^

No comments:

Post a Comment