daebak ^_^

Saturday, December 3, 2011

Resepi Kimchi Korea

Atas permintaan sahabat aku, yang nak kan resepi Kimchi Korea yang aku buat .... maka aku persembahkan n3 ini untuk tatapan kalian semua eheehehe ^_^ Pada mulanya, aku dah jumpa macam2 resepi utk buat kimchi ni. Ada yg perap kobis dengan garam dulu baru digaul dengan pes cili dan ada yg gaul terus dgn pes cili. Ada juga yg mengunakan bahan2 yg sgt susah nak didapati di M'sia ni. Oleh itu, hasil pemerhatian aku, ** ceh, ingat ahli saintis ke?? ** aku gabungkan dua resepi menjadi satu... Jom-jom try >>>


RESEPI KIMCHI KOREA ^_^

Bahan 1:

Kobis besar, 2 sdm garam

( Kobis dibasuh dgn bersih dan ditoskan. Selepas itu, gaulkan kobis dengan garam dan dibiarkan semalaman)

Bahan2: Untuk menghasilkan Pes Cili

20 biji cili kering - disangai tanpa minyak
1 ikat daun bawang
3cm halia
3 ulas bawang putih
2 sdm sos ikan
2 sdm gula perang
1 labu bawang besar
serbuk perasa

(kisar bwg putih, halia, bwg besar dan cili kering. Gaulkan bahan yg sudah dikisar tadi dgn sos ikan. gula perang, daun bawang dan serbuk perasa. Setelah itu, biarkan pes cili ini selama 30 minit)

Last sekali, ambil kobis yg sudah diperap dgn garam semalaman. Gaulkan dengan pes cili ini. Boleh dimasukkan di dalam peti ais. Boleh dimakan setelah 2 hari. Makin lama ia diperap, makin sedap... ^_^

So, kawan-kawan// Apa tunggu lagi, silalah mencuba^_~ ... Kimchi ni boleh dimakan dengan nasi panas, dibuat nasi goreng, lempeng, bubur, sup.... masak dgn ikan, stu..... mcm2 la boleh hihihihi Kalau terasa nak makan dengan maggi Kari pun sedap!!! Chenca daebak~

9 comments:

  1. Nice. Nak cubalah. Tapi saya ada juga tengok resepi2 dari site lain. ada yang berbeza daripada apa yang awak bagi dan ada pula yang sama. tak tahu nak ikut yang mana satu. sebab tak tahu mana satu betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg akan byk cara... tp rasanya sama je kot... try lah follow yg mna rasa mudah hehehe selamat mencuba ^_^

      Delete
  2. kak izah . saya ada tengok kat site lain , dorang ada guna tepung beras pulut. boleh ke ? btw, nak perap cabbage tu ada jangka masa jugak ke ,?

    ReplyDelete
  3. hehehe yup, da juga yg guna tepung beras sebab nak pekatkan pes cili tu... tapi rasanya xyah guna... sbb lau guna pes cili pun dh ckp ok..

    Lau nak perap cabbage mmg da jngka masa... makin lama makin sedap ehee

    ReplyDelete
  4. TQ nanti saya cuba...
    dengan resepi diMelayukan nih saya rasa konfiden sikit nak mencuba..he3
    Pernah beli kat tesco tapi makan 3 kali je kerana was3....

    ReplyDelete
  5. TQ nanti saya cuba...
    dengan resepi diMelayukan nih saya rasa konfiden sikit nak mencuba..he3
    Pernah beli kat tesco tapi makan 3 kali je kerana was3....

    ReplyDelete
  6. salam, nak tanya...kimchi ni boleh bertahan brapa lama yer.. :) rase nak try la

    ReplyDelete
  7. nk tanya...kalu x simpan dalam peti ais boleh tahan x..??kalu boleh, brapa lma ea..??

    ReplyDelete